Pietrele Doamnei și Munceii Rarăului

03 06 2012. În nordul țării, vremea de început de iunie este rece, umedă și vântoasă, iar la peste 1500 de m altitudine mai găsești zăpadă. În asemenea condiții meteo am urcat Rarăul, într-un grup de cinci persoane, pe cel mai accesibil traseu, Izvorul Alb cu punct de plecare gara Câmpulung Est, marcaj punct roșu. Acest drum a fost calea principală de acces către miticul vârf. De 20 de ani se degradează continuu şi puţine sunt mărturiile care ne mai arată că acesta a fost cândva asfaltat. Este deschis circulației auto numai pe primii 7 km, adică până la Sihăstria Rarăului. Pe vremea comuniștilor, Transrarăul urca vârful dinspre nord pe aici. În 2011 a fost modernizat drumul din Pojorâta, astfel că acum Transrarău înseamnă Pojorâta – Rarău – ChirilVârful Rarău este vizibil din această parte a Câmpulungului Moldovenesc în toată măreția sa.

2012 06 03-04 (Rarau) 001 [Rezolutia desktop-ului]

După 4 kilometri, exact în zona în care drumul lasă ultimele case ale oraşului şi intră în pădure, se construieşte o pârtie de schi. S-a făcut mult tam tam pe acest subiect. Spălătorii de cadavre din presa scrisă şi televiziunile locale au bătut monedă până în campania electorală a anului 2012 pe această realizare a fostului primar de tristă amintire a urbei de pe Moldova. În fapt, pârtia nu era nici atunci gata, iar, cu multă dibăcie, constructorul ei a şters de pe panoul care ne informează despre ce se construieşte acolo, data de început şi data de finalizare a lucrării. Pârtia din Rarău a fost unul dintre multele șantiere începute în mandatul Udrei, nefinalizate nici până în acest moment, sfârșitul anului 2015. Acum au apărut și probe conform cărora aceste proiecte aveau ca principal scop furtul din banul public pentru grupuri de interese și partide politice.

2012 06 03-04 (Rarau) 003 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 004 [Rezolutia desktop-ului]

Drumul pe Izvoru Alb este atât de impracticabil, încât cu o maşină mică rişti oricând să rămâi împotmolit. Li s-a întâmplat unor turişti care au confundat urcuşul pe aici cu cel de la Pojorâta. De la intrarea în pădure şi până la intersecţia cu drumurile care urcă Rarăul dinspre Chiril şi Pojorâta, domneşte liniştea şi nu se aud decât pâraiele care cad din munte. La mers lejer şi cu o pauză de masă pe traseu, faci cam patru ore până sus. Pe drum te întâlneşti cu Sihăstria Rarău şi crucea legionarilor.

2012 06 03-04 (Rarau) 008 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 009 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 010 [Rezolutia desktop-ului]

La intersecţia cu celelalte două drumuri maşinile îşi fac apariţia. Şi oamenii, evident. Este amenajată o zonă specială unde se poate campa şi se pot face grătare. Aici maneaua e stăpână. Cam pe un kilometru, distanţa de la intersecţie şi până la hotelul de sub Pietrele Doamnei, traficul auto e intens şi din loc în loc sunt parcate maşini. Parcarea hotelului e arhiplină. Sunt turişti care vin cu maşina pe drumul practicabil de la Pojorâta, beau o bere sus, fac două-trei poze, iar dacă sunt temerari ajung şi la Piatra Şoimului. Apoi coboară. În general, un astfel de turist nu stă mai mult de jumătate de oră în Rarău. Hotelul are o terasă cu vedere către Pietrele Doamnei. Preţurile sunt comparabile cu cele de la restaurantele din Suceava.

2012 06 03-04 (Rarau) 013 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 017 [Rezolutia desktop-ului]

Ne-am dus la Piatra Şoimului. Un loc de belvedere amenajat pe o stâncă la nici zece minute de hotel. Panorama este splendidă. Afluenţă mare de turişti. În afară de noi, nimeni nu avea încălţăminte de munte și erau îmbrăcaţi foarte subţire. După ce luau câteva trânte, plecau zgribuliţi către maşinile cu care au urcat. Vântul foarte puternic şi văzduhul tulbure au făcut să nu stăm prea mult aici. Elementul de noutate al panoramei a fost drumul modernizat care, în dreptul celui mai înalt vârf al Munceilor Rarăului, ocolește această creastă și coboară abrupt către Pojorâta. De la Piatra Șoimului se vede frumos.

2012 06 03-04 (Rarau) 023 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 030 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 040 [Rezolutia desktop-ului]

De la hotel şi până pe vârful Rarău (1651 m) mai este cam un km de urcat. Noi am trecut pe lângă Pietrele Doamnei şi ne-am cazat la staţia meteo. Renovată recent, oferă condiţii excelente. Are băi în interior, apă curentă, se poate face duş şi pentru maniaci ai tehnologiei, internet fără fir. 25 lei de persoană pe noapte. Frigider şi bucătărie unde poţi găti. Ne-am lăsat bagajele înăuntru şi am urcat pe Pietrele Doamnei. Sunt câteva trasee marcate care te duc sus. Am mers pe crucea albastră. Mai apoi, când e nevoie de puţină căţărare, cel mai indicat traseu e semnalizat prin săgeţi mari albastre. Escaladarea nu presupune un efort deosebit, doar puţină atenţie.

2012 06 03-04 (Rarau) 059 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 062 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 066 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 070 [Rezolutia desktop-ului]

La peste 1600 de m pe acea stâncă vântul bătea puternic. Abia reuşeai să stai în picioare. Atmosfera mohorâtă a stricat mult din splendoarea priveliştii. Senzaţia este de nemărginire. Totuşi se vedeau decent Popii Rarăului, vârful Rarău, unde se găseşte o staţie a televiziunii publice şi în ultimul timp numărul de antene s-a dublat prin ridicarea unor piloni ai firmelor de telefonie mobilă, printre stânci Giumalăul, jos hotelul şi înspre nord locul unde a fost cabana pastorală, în cealaltă parte se zăreşte drumul şi o parte a satului Chiril de pe valea Bistriţei şi înspre valea Moldovei se desluşesc prin ceaţă Munceii Rarăului.

2012 06 03-04 (Rarau) 071 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 075 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 077 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 086 [Rezolutia desktop-ului]

Coborârea a pus ceva mai multe probleme decât urcarea. În cele din urmă am ajuns cu bine la staţia meteo. A doua zi de dimineaţă oscilam pe ce traseu să coborâm. Văzduhul mai limpede, dar vântul mai puternic. Ne-am consultat cu cineva de la staţia meteo şi am ales traseul bandă albastră pe sub Munceii Rarăului spre Câmpulung Moldovenesc. Un traseu lung şi spectaculos. Am trecut mai întâi pe la hotel. La baza Pietrelor Doamnei sunt o sumedenie de marcaje ale traseelor turistice, ceea ce ne indică importanţa acestui obiectiv. Am coborât până la intersecţie şi am urmat conform indicatoarelor şoseaua modernizată care coboară spre Pojorâta.

2012 06 03-04 (Rarau) 142 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 145 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 147 [Rezolutia desktop-ului]

După modernizare, în locul unde panta devine considerabilă a fost realizat un spaţiu de refugiu dotat cu bănci şi mese pentru turişti. De acolo se văd foarte bine şi Rarăul şi Giumalăul şi Pietrosul Bistriţei. Pietrele Doamnei și Piatra Șoimului sunt chiar în prim plan. Foarte multe maşini nici nu urcă mai sus. Pasagerii ies să facă două-trei poze şi apoi coboară. E un loc deschis unde rafalele de vânt sunt extraordinar de puternice. Pe o porţiune de câteva sute bune de metri, şanţul dinspre versant era colmatat. Am văzut că recent au fost şi luări oficiale de poziţie cu privire la acest lucru. Nu ştiu dacă a fost rezolvată problema. Noi am urmat în continuare marcajul bandă albastră.

2012 06 03-04 (Rarau) 153 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 166 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 167 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 170 [Rezolutia desktop-ului]

În dreptul unei stâni abandonăm drumul modernizat şi o luăm la dreapta pe o potecă după cum ne indică marcajul. De aici urcăm puţin şi intrăm pe traseul de creastă al Munceilor Rarăului. Văzută de sus, şoseaua şerpuieşte spectaculos. Priveliştea este dominată de Giumalău.

2012 06 03-04 (Rarau) 180 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 198 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 211 [Rezolutia desktop-ului]

Înainte să ne înscriem efectiv pe traseul de creastă, aruncăm o privire dincolo de valea Moldovei, unde se află Obcina Feredeului, apoi urmăm drumul în coborâre lină ocrotiţi de vânt de creasta Munceilor. Din loc în loc observăm printre brazi Rarăul. Drumul se transformă în potecă, iar mai apoi, pe o lungime de vreun km, este scurmat de un utilaj, după care redevine potecă. Am întâlnit şi un şarpe care se odihnea la soare. În locul numit Obcina Flocească vegetaţia de conifere se răreşte şi intrăm pe păşune.

2012 06 03-04 (Rarau) 213 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 214 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 216 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 218 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 219 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 220 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 222 [Rezolutia desktop-ului]

Urcăm vârful golaş pe care pasc turmele ciobanilor din zonă și de aici priveliştea ni se deschide. Panorama este splendidă și ne aduce în fața ochilor Munceii Rarăului, vârful Rarău şi Pietrele Doamnei. Zărim pârtia în construcţie pe toată lungimea ei şi o parte a Câmpulungului Moldovenesc prin Valea Seacă. Urmăm în continuare creasta şi ajungem într-o zonă cu stâni. Mai trecem doar printr-o fâşie de pădure. Suntem luaţi în primire de câini. Deloc agresivi. Peisajele sunt de o frumuseţe rară, specifică zonei montane a judeţului Suceava. Verdele crud este dominant. Din zona vârfului Praşca stânile se amestecă printre proprietăţi. Unele sunt îngrădite, dar au pârleaz pentru trecătorii care urmează poteca.

2012 06 03-04 (Rarau) 223 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 236 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 242 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 256 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 262 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 269 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 273 [Rezolutia desktop-ului]

De aici lăsăm traseul de creastă care merge către vârful Adam şi coborâm printre târşuri şi vegetaţie tânără de conifere, pe o potecă foarte îngustă, ce şerpuieşte nervos, până ajungem la un plai cu adăposturi, fragmentat în proprietăţi. Găsim stâlpi cu marcajul bandă albastră căzuţi şi îi îndreptăm. Animalele oamenilor din Câmpulung Moldovenesc şi Pojorâta pasc de capul lor. Din acest loc vedem perfect masivul Rarău cu cele trei vârfuri ale sale: Popii, Rarăul şi Pietrele Doamnei.

2012 06 03-04 (Rarau) 280 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 283 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 301 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 304 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 308 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 315 [Rezolutia desktop-ului]

Înaintăm către Câmpulung Modovenesc şi la un moment dat ni se deschide o perspectivă extraordinară asupra Pojorâtei, sat care şi-a clădit renumele pe calcarul pe care-l exploatează localnicii încă din perioada medievală. După o perioadă în uşoară urcare pe un drumeag ierbos ajungem între nişte gospodării şi găsim apă. Acest traseu este unul relativ lung, se parcurge în cam 5 ore, dacă nu şi mai mult. Dacă nu ai apă suficientă poţi suferi de sete. Câmpulungul Moldovenesc se vede de aici. Drumul coboară pe valea pârâului Mesteacăn, extrem de abrupt, şi iese în oraș în zona spitalului. Aşezarea este protejată de nişte baraje din beton de torenţii care pot cădea în mare viteză din munte atunci când sunt ploi abundente. Pe această ultimă coborâre grupul nostru s-a spart. Doi mai harnici au accelerat şi au prins trenul spre Suceava. Trei mai leneşi, printre care şi eu, au pierdut trenul.

2012 06 03-04 (Rarau) 316 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 317 [Rezolutia desktop-ului]

2012 06 03-04 (Rarau) 325 [Rezolutia desktop-ului]

Eu am venit spre Suceava cu un autobuz, pe care l-am luat din autogara oraşului. În acel autobuz s-a urcat şi un tânăr rom fără un picior, care cerşea în zonă. S-a aşezat strategic în spate şi a scos de la cingătoare un teanc mare de bani legat bine cu elastic. Era tare bucuros, cred că era câştigul său din acea zi. Ulterior l-am mai văzut prin Suceava, Pașcani, Târgu Neamț, Gura Humorului și Fălticeni. Avea la el pe puţin 200 de lei. Era duminică. Creştinii, ca să se pună bine cu Dumnezeu şi Maica Domnului, oferă bani acestor nenorociți plasaţi în locuri cu vad de lume să producă pentru interlopi, milițieni și alte categorii care se hrănesc din prostia omenească.