Ziua Naţională la Suceava, în sfârşit o sărbătoare

01 12 2014. Cum mi-am petrecut ultimele şase Zile Naţionale puteţi vedea aici. În acest an a fost altfel. A fost pur şi simplu normal. Programul de anul trecut a fost corectat şi completat. A lipsit intonarea imnului de către o personalitate capabilă. Purtarea drapelului nu a mai fost motiv de îngrijorare pentru nimeni şi după tranziţia de trei ani de la ceremonialul tern marca Flutur, în sfârşit am avut, la Suceava, o Zi Naţională plină de evenimente. Ce a ieşit bine trebuie păstrat, ce nu, corectat, pentru ca tradiţia unei sărbători, fie şi pe ger, să se împământenească în conştiinţele cetăţenilor şi autorităţilor. De data asta am fost simplu cetăţean participant la paradă, fără camere, fără interviuri şi fără apeluri la normalitate. Normalitatea era deja pe străzile oraşului meu.

Probabil din cauza lucrărilor la biserica Sf. Înviere, troiţa de acolo, ridicată în memoria victimelor din 1989, fiind prinsă în şantier, acel moment al depunerii de coroane, care nu are ce căuta într-o sărbătoare, a fost mutat la monumentul din cimitirul Pacea. Cu toate astea, a fost și un moment religios. Popii cu slujbele lor nu au ce căuta în astfel de sărbători, le au pe ale lor, pe cele religioase şi personal sunt sătul să-i tot văd la fiecare inaugurare de veceu public dând cu agheazmă. România e o republică laică, aşa că măcar la sărbători dedicate evenimentelor marcate în calendarul nostru naţional, să fim scutiţi de reprezentanţii mafiei lui Daniel. Au nesimțit de multe locuri în care să se dea în stambă.

Înaintea tuturor, cei de la Acţiunea 2012 au făcut un marş pentru a promova ideea unionistă. La Suceava mişcarea e formată aproape exclusiv din elevi şi asta e lăudabil. E o modalitate de a se familiariza cu subiectul şi chiar dacă părăsesc mişcarea când pleacă la facultate şi le trece idealismul, tot rămân cu ceva, măcar ştiu că peste Prut nu e „la ruşi” şi disting Cernăuţi de Chişinău. Cu a doua parte am, totuși, niște dubii. Am urmărit cu bucurie și respect numai parada. Am inserat aici o singură fotografie, cu un Aro. Special pentru fanii maşinii româneşti, care au descoperit acest blog şi vin de pe un forum să vadă cum urcă un Aro pe Izvorul Alb în Rarău.

2014 12 01 (Suceava) 011 [1600x1200]

Au fost şi fasole şi muzici de toate neamurile şi bradul ale cărei lumini au fost aprinse de reprezentanţii clanului de irlandeji de la Prelipca. Au lipsit gheretele cu vin fiert şi mâncare caldă din centru. La o adunare de câteva mii de persoane era nevoie de ele. Nu e nevoie, în schimb, să stea aiurea toată iarna pe esplanada din faţa Casei de Cultură. Ştim că Ursu de la complexul de muzee al județului, servitorul credincios al tuturor regimurilor judeţene de orice culoare, are tot felul de legături cu alte muzee din ţară şi mai aduce la Suceava expoziţii valoroase. De data asta a bătut palma cu Muzeul Antipa şi a adus nişte trupe de muzică dance de când eram eu mic şi cântecele lor se auzeau prin troleele municipiului reședință de județ, pe vremea când acestea erau tapetate la şofer cu postere A4 cu gagici dezbrăcate şi crăcănate. Ce vremuri! Aia e România pe care am pierdut-o şi care îmi revine în minte în momentele de nostalgie care mă cuprind din când în când.

Aud tot felul de oameni de la oraşe şi sate care se plâng că pe 1 decembrie e prea frig și, în consecință, să mutăm Ziua Naţională vara. Păi voi nu vedeţi că evenimentele cele mai importante din istoria naţiei sunt pe vreme rece? Atunci românul are chef să facă istorie, vara are treabă cu plugul, cu sapa. Acum se plâng unii că e frig, dar când au mers la Alba Iulia peste 100 de mii de oameni să realizeze visul de veacuri al naţiunii române, era cald? O opinie care explică meteosensibililor şi ignoranţilor cum stau lucrurile citiţi aici. Cel mai mult mă bucur că Ziua Naţională a devenit din 2012 încoace o sărbătoare la Suceava. Se sărbătoresc şi Ziua Unirii Bucovinei cu Regatul României şi Ziua Naţională. Pe vremea lui Flutur parada dura undeva între 2 şi 3 minute şi nu exista nimic altceva după. Este meritul lui Nechifor, oricât ar strâmba unii din nas, că aceste evenimente sunt preţuite aproape de valoarea lor simbolică şi actuală. Poze multe şi frumoase găsiţi pe Oraşul Suceava.

3 gânduri despre „Ziua Naţională la Suceava, în sfârşit o sărbătoare

  1. Te salut,dom’le Spetcu !Ai crezut ca nu-s prezent?Sunt pe baricade ca de obicei,fiindca-mi place sa citesc tot ce e legat de calatorii.A propos ,am fost asta vara la Suceava si m-a batut un gand sa va caut si eventual sa facem cunostinta.Sunt sigur ca n-ati pierdut nimic fiindca nu ma cunoasteti,dar mie chiar mi-ar fi facut placere sa va cunosc,insa nu-mi place sa deranjez pe nimeni, asa ca m-am lasat pagubas.Am stat doar cateva ore pe santierul de la cetatea lu’ bunu-meu,dupa care am intins-o la Horaita.Scuze pt.deranj,si va doresc o seara minunata.Sa mai scrieti cate o postare,ca va pricepeti….

Lasă un răspuns

