Captiv între tuneluri

01 12 2010. După o noapte minunată cu poveşti frumoase şi voie bună într-un vagon de tren plin cu români de pe ambele maluri ale Prutului, ajungeam la Alba Iulia pentru a doua oară de Ziua Naţională. Am aşteptat doi ani acest eveniment. Prima experienţă a fost copleşitoare şi am rămas impresionat de sărbătoarea Marii Uniri între acele ziduri atât de pline de istorie pentru neamul românesc. Văzduhul mohorât, temperatura scăzută şi ploaia iminentă nu anunţau cea mai frumoasă zi. Numărul celor care urcau către cetate nu era deloc încurajator. Ne-am oprit mai întâi la statuile lui Grigore Vieru şi Adrian Păunescu, unde s-au depus coroane de flori. Cred că la Alba Iulia a fost dezvelită prima statuie din România a bardului care a făcut pactul cu diavolul.

2010 12 01 (Alba Iulia - Larion) 002 [1600x1200]

2010 12 01 (Alba Iulia - Larion) 004 [1600x1200]

Următorul punct al periplului prin Alba Iulia a fost stauia lui I. C. Brătianu, unde autorităţile depuneau coroane. De data asta, pentru a nu se repeta micile incidente de acum doi ani, grupul a fost masat undeva peste stradă pe scările unei bănci. Am fost destul de vizibili şi gălăgioşi, iar mesajele transmise cât se poate de clare.

DSCN0624 [1600x1200]

DSCF3536 [1600x1200]

Ploaia mocănească a debutat pe nesimţite şi nu s-a mai oprit până am părăsit oraşul. Grupul s-a reînchegat sub Obeliscul lui Horea, Cloşca şi Crişan, unde ne-am organizat puţin şi după ceva discuţii am intrat în cetate.

DSC00019 [1600x1200]

IMG_1802 [1600x1200]

2010 12 01 (Alba Iulia - Larion) 008 [1600x1200]

Am găsit obiectivul istoric reabilitat şi recent deschis publicului. Au dispărut schelele, muncitorii şi restricţiile. Încă nu era timpul pentru vizită, aşa că ne-am deplasat la statuia lui Mihai Viteazul de lângă biserica catolică, unde avea loc un ceremonial cu participare numeroasă. Probabil că acesta a fost momentul cu cea mai mare asistență din întreaga Zi Naţională a anului 2010 la Alba Iulia. Lumea nu era încă murată de ploaie şi rebegită de frig.

DSCF3550 [1600x1200]

DSCF3570 [1600x1200]

După reabilitare, autorităţile locale au amplasat câteva panouri informative şi au amenajat trasee tematice. Au dotat cetatea şi cu nişte papiţoi costumaţi în soldaţi din perioada habsburgilor, de parcă e vreo mare mândrie pentru români că au stat atâtea secole sub ocupaţie. Încolonaţi frumos, am urmat traseul numit Eroii Neamului Românesc.

IMG_1834 [1600x1200]

DSCF3598 [1600x1200]

Traseul merge printre nişte ruine romane peste care apar urme de creştinism incipient proaspăt descoperite şi întâlneşte la un moment dat o copie a casei lui Avram Iancu, stângaci plasată lângă un gard de sârmă de Buzău. Urmeză o potecă îngustă care trece şanţul de câteva ori şi intră prin catacombele cetăţii, iar din când în când oferă anumite puncte de belvedere de pe terasele aflate pe îmbinările ascuţite ale zidului de tip Vauban. Biserica de lemn din apropiere ne aduce aminte că suntem la poalele Apusenilor. În şanţ au fost amenjate alei de promenadă. Epoca noroiului, care ne-a făcut mari probleme în urmă cu doi ani, a apus. Din loc în loc vedem tunuri şcolăreşte plasate pentru a umple locurile preponderent goale.

DSCF3580 [1600x1200]

DSCF3581 [1600x1200]

2010 12 01 (Alba Iulia - Larion) 017 [1600x1200]

2010 12 01 (Alba Iulia - Larion) 019 [1600x1200]

DSCF3592 [1600x1200]

DSCF3590 [1600x1200]

Punctul traseului care adună cei mai mulţi vizitatori este locul în care au fost executaţi Horia şi Cloşca prin tragere pe roată. Oare cine cunoaşte numărul exact al românilor astfel pedepsiţi de ocupantul venit să civilizeze, atât de preamărit de urmaşii celor care au sfârşit sub roata călăului?

2010 12 01 (Alba Iulia - Larion) 026 [1600x1200]

2010 12 01 (Alba Iulia - Larion) 028 [1600x1200]

A urmat o tentativă de Hora Unirii în ploaie în faţa Catedralei Reîntregirii, după care ne-am urcat pe acel deluşor şi am salutat parada costumelor populare ale românilor din toate zonele unde aceştia sunt autohtoni. Au fost arborate câteva mesaje şi s-a strigat puţin. Era după amiază şi eram zgribuliţi bine şi uzi până la piele.

2010 12 01 (Alba Iulia - Larion) 031 [1600x1200]

2010 12 01 (Alba Iulia - Larion) 034 [1600x1200]

DSCN0712 [1600x1200]

În acest timp, undeva în nişte birouri, cu creionul pe hârtie, cineva clocea schimbarea sloganului BASARABIA PĂMÂNT ROMÂNESC în BASARABIA E ROMÂNIA şi numai peste trei luni avea să se nască forţat, tot pe o ploaie urâtă, prin năpârlirea grupului de acţiune NOII GOLANI, ceea ce e acum binecunoscuta platformă civică ACŢIUNEA 2012. Campania BPR îşi atinsese limitele şi avea nevoie de o schimbare prin infuzie de finanţare şi cadre specializate cu intrare pe canalele de informare publică şi putere de penetrare a unor medii ostile idealului unionist. Drept urmare, în anii viitori, tot felul de paraşutaţi vor transcrie note seci în articole de presă, care se doresc susţinătoare a cauzei unioniste, de această dată împachetată cu ambalaj european.

Ca în orice treabă aparent serioasă, după 2011 se va vedea cum mişcarea unionistă este ajutată şi îndrumată de structurili specilizate, însă va fi şi folosită politic, deoarece încă nu este capabilă să impună anumite teme pe agenda publică, deşi o parte din parlamentari au aceeaşi comandă ca şi unii lideri ai acesteia. Tinerii basarabeni nu au prea pus botul la treaba asta şi odată cu scăderea influenţei grupurilor lor, principalele elemente hrăpăreţe care au ieşit din aceste bâcote, s-au reorietnat către politică sau fundaţii nesimţit finanţate, de unde pot în continuare căpuşa contribuabilul român. Încă prea puţine punţi adevărate se ridică pe Prut şi ce e cel mai îngrijorător, paşii concreţi se fac nu din voinţa românimii, ci din directivele trasate la nivel de Comisie Europeană.

DSCF3618 [1600x1200]

Spre seară am ajuns la gară cu tovarăşul Nuşu şi am luat primul tren spre Suceava. Sunt două care trec munţii la diferenţă de vreo două ceasuri. Am avut bilete în compartiment cu doi studenţi la Iaşi de peste Prut şi două femei. Uzi leoarcă, ne-a dispărut cheful de vorbă şi dezbateri. Foarte repede am adormit. Pe la miezul nopţii am zărit pe geam o clădire de dimensiuni mici. Patru ore mai târziu, acelaşi lucru am văzut, numai că era mai frig. Stam de prea mult timp. Ce se întâmplase? Ploaia abundentă s-a transformat la munte în lapoviţă şi a fost urmată de un vânt teribil. Mai mulţi arbori au căzut din cauza greutăţii şi vântului pe calea ferată, rupând firul de alimentare al locomotivelor electrice şi blocând circulaţia feroviară. Trenul nostru a rămas oprit în gara Larion, în Munţii Bârgăului, undeva la 1000 m altitudine între două tuneluri. Celălalt tren a fost întors în Lunca Ilvei, după ce un copac a căzut peste un vagon şi i-a spart câteva geamuri.

tuneluribargau

Cum s-a crăpat de ziuă, am mers cu un cetăţan să vedem ce şi cum. Am sunat la 112 şi operatorul mi-a comunicat că ştie de trenul nostru, dar nu poate face nimic, pentru că nu e o urgenţă. Un tren blocat de câteva ore nu era o urgenţă. Singura reţea cu semnal era Cosmote, dar trebuia să mergi undeva la vreo două sute de metri de linie ca să poţi avea o convorbire coerentă. Am sunat în stânga şi-n dreapta de pe telefonul cetăţeanului care m-a însoţit, am trezit lumea din somn şi am comunicat că până seara ajung acasă. Nimeni nu putea face nimic într-o ţară membră NATO. Apa căzută din abundenţă s-a transformat într-o peliculă de gheaţă, care a acoperit totul.

2010 12 01 (Alba Iulia - Larion) 035 [1600x1200]

2010 12 01 (Alba Iulia - Larion) 045 [1600x1200]

2010 12 01 (Alba Iulia - Larion) 047 [1600x1200]

Când ne-am întors la tren am aflat două veşti. Venise căldura, deci calea ferată era liberă şi firul de contact reparat, asta era vestea bună. Cea proastă era că mai aveam de aşteptat ceva timp, pentru că macazurile încă nu fuseseră eliberate din capcana de gheaţă.

2010 12 01 (Alba Iulia - Larion) 036 [1600x1200]

2010 12 01 (Alba Iulia - Larion) 037 [1600x1200]

Am văzut că în fața clădirii gării Larion s-au adunat vreo zece inși. Era un fel de Poiana lui Iocan. Oamenii făceau haz de necaz despre cum erau pe cale să piardă o zi de muncă și ce fețe vor face șefii lor când le vor constata absența. Nu toți au putut suna unde aveau de anunțat, mai ales că în afară de mine, nu prea s-au găsit căutători de zone cu semnal GSM. Restul călătorilor stăteau în vagoane la căldurică.

2010 12 01 (Alba Iulia - Larion) 041 [1600x1200]

2010 12 01 (Alba Iulia - Larion) 051 [1600x1200]

Mecanicul ne-a comunicat că în câteva minute vom porni. Exact după opt ore de pierdut vremea în creierii munților, ne puneam în mișcare destul de domol. După un viaduct și vreo două tuneluri ne-am oprit iar. De data asta numai pentru câteva minute. Când am ajuns în gara Vatra Dornei lumea se uita la noi ca la urs. Eram ăia de care se vorbea la televizor. CFR-ul ne-a dat o sticlă de apă minerală și două sanvișuri de căciulă, iar cine dorea putea gusta și niște ceai cald, fiindcă acolo sus în munte nu am găsit niciun non-stop de unde să luăm ceva de haleală și nici automate de cafea nu am observat.

2010 12 01 (Alba Iulia - Larion) 043 [1600x1200]

În Suceava am ajuns după amiază, cam zece ore mai târziu față de cum scria pe bilet. Nu am apucat bine să mă schimb, că m-au băgat în direct prin telefon la Intermedia TV să le povestesc sucevenilor impresii din trenul groazei. Ulterior au apărut în ziarul local Monitorul de Suceava câteva rânduri despre ce am făcut la Alba Iulia, dar pățania din munți captase deja cea mai mare parte a atenției publicului.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s