O plimbare pe Lipscani într-o zi gri de februarie

12 02 2010. După o noapte de somn/nesomn cu un neamţ dobitoc ce cunoştea un singur cuvânt în altă limbă şi anume ”Si” şi care respira de parcă era un aspirator de praf înfundat, într-o cuşetă a acceleratului Vatra Dornei-Băi – Bucureşti Nord, singurul tren care circulă fără întârziere, m-am trezit într-un oraş învăluit în ceaţă, cu trotuare pline de apă, gheaţă şi zăpadă marunţită, astfel cel mai primitor loc mi s-a părut un veceu pentru handicapaţi din Cişmigiu.

După ce am terminat cu treaba pe care o aveam, am plecat la o plimbare prin oraş. Am luat-o la vale pe Dâmboviţa până la Hanul lui Manuc şi de acolo m-am pierdut prin paragină. Iniţial m-am oprit pe pod şi mă uitam la pescăruşii care se jucau pe luciul râului. Mă întrebam cum de nu mor şi în urechi auzeam cântecul lui Tudor Gheorghe Dâmboviţă apă dulce / Cin’ te bea, nu se mai duce şi îmi ziceam, ce dreptate are cel care a făcut versurile, păi dacă ai băut o gură de apă din Dâmboviţa, ai crăpat în 5 minute.

2010 02 12 (Bucuresti) 002 [1600x1200]

M-am strecurat prin măruntaiele cele mai de preţ ale Bucureştilor rămase nesistematizate de Geniul Carpatin din Scorniceşti, dar care au pierdut lupta cu Tranziţia şi erau pe cale să capituleze în faţa istoriei. Noroc cu primarul Oprescu. Acum paragina a fost sterilizată și cohorte de produse ale economiei de consum își lasă capitalul în fostele dărâmături cu miros pestilențial. M-am plimbat pe strada Gabroveni, unde erau începute nişte lucrări.

2010 02 12 (Bucuresti) 004 [1600x1200]

De aici m-am strecurat pe Intrarea Şelari printr-un pasaj de unde curgea apă din toate direcţiile şi pe jos era zăpadă amestecată cu apă şi dedesubt gheaţă. Pe un zid am găsit un stencil care mi-a arătat că sunt pe calea cea bună. Am ajuns la Biserica Sf. Nicolae, ascunsă ca mai toate bisericile vechi din Bucureşti, scăpate de demolări. De semnalat că în zonă se află mai toate bombele de rockeri şi alte specii, cum ar fi hipstării.

2010 02 12 (Bucuresti) 005 [1600x1200]

2010 02 12 (Bucuresti) 009 [1600x1200]

Învârtindu-mă pe acolo am ajuns la Hanul cu Tei, despre care nu ştiam că e în zonă. Mă aflam în fantoma Bucureştilor lui Eliade. Un moş cu alură de boschetar se oferă să mă înveţe să cânt la chitară, îl refuz scurt din privire şi îmi continui plimbarea.

2010 02 12 (Bucuresti) 010 [1600x1200]

2010 02 12 (Bucuresti) 012 [1600x1200]

2010 02 12 (Bucuresti) 013 [1600x1200]

Ieşit din cotloanele astea, am coborât într-un pasaj subteran, unde un flăcău stătea în curent şi chinuia o chitară cu Fata Verde. Lumea marca un leu în cutia de la piciorele menestrelului fără să asculte prea mult. Am ieşit la suprafaţă lângă biserica Sf. Gheorghe Nou, ctitorie a domnitorului Constantin Brâncoveanu, una dintre extrem de puţinele biserici vechi din Bucureşti aflate la vedere. Mai multe despre biserică citiţi pe legătura de pe nume, eu vă spun doar că e o construcţie frumoasă, că înauntru se refăcea pictura şi mirosea a zidărie. În curte se află statuia domnitorului ctitor şi în pridvor, deasupra intrării, se găseşte vulturul valah, corespondent al bourului moldovenesc.

2010 02 12 (Bucuresti) 018 [1600x1200]

2010 02 12 (Bucuresti) 021 [1600x1200]

2010 02 12 (Bucuresti) 022 [1600x1200]

M-am întors în paragină prin acelaşi pasaj subteran, unde flăcăul cânta acum un alt cântec şi am ieşit direct pe strada Lipscani. Încă de la intrare clădirile stăteau să cadă, chiar dacă erau susţinute la mişto de bârne solide din lemn. Scheletele din cărămidă sunt ascunse vederii de tot felul de benăre uriaşe. În spatele lor sunt colibe şi culcuşuri ale oamenilor fără căpătâi. De la un punct încolo, cum te duci spre Calea Victoriei, strada era renovată şi chiar în zona Băncii Naţionale erau organizate şantiere arheologice, în care se puteau vedea vestigii ale unor clădiri din epoci mai sângeroase. Acum toate aceste rămășițe au fost acoperite. O fi bine, o fi rău?

2010 02 12 (Bucuresti) 027 [1600x1200]

La intersecţia străzii Lipscani cu Calea Victoriei există o clădire cu faţada într-o stare tristă în care a lucrat Mihai Eminescu timp de doi ani.

2010 02 12 (Bucuresti) 032 [1600x1200]

Strada Lipscani continuă şi dincolo de Calea Victoriei, unde începe să coboare vizibil până la Dâmboviţa. În segmentul acesta se află un centru de afaceri impozant, recent (la istoria străzii) ridicat, într-o clădire de 83 de m înălţime şi sediul Poliţiei.

2010 02 12 (Bucuresti) 034 [1600x1200]

Pentru că îmi mai rămăsese timp suficient, am mers uşurel spre gară şi m-am oprit în Cişmigiu. Foarte frumos şi liniştit parcul sub omăt. Era prima dată când prindeam zăpadă în București și m-am bucurat din plin de acest lucru.

2010 02 12 (Bucuresti) 037 [1600x1200]

2010 02 12 (Bucuresti) 038 [1600x1200]

2010 02 12 (Bucuresti) 040 [1600x1200]

2010 02 12 (Bucuresti) 042 [1600x1200]

Am înotat prin fleoşcăraie pe Cobălcescu și de acolo pe Berzei până la Gara de Nord.

2010 02 12 (Bucuresti) 046 [1600x1200]

Fiind vineri, aproape la toate casele de bilete era coadă serioasă. M-am orientat şi am găsit una mai la dos cu doar doi cumpărători. În rapidul de Suceava era aglomeraţie, dar ca de obicei, după Buzău numărul călătorilor din tren se înjumătăţeşte. Pe drum am citit o cărţulie numită Gâlceava Dracului cu lumea cu un subtitlu savant Mic tratat de demonologie aplicată. Pe la sfârşitul cărţii am început să mă plictisec, mai ales că cei doi ochi albaştri cu care mă intersectam destul de des, dispăruseră la Bacău şi autorul a început să părăsească zona de nume şi porecle de draci din vorbirea şi gândirea noastră şi s-a afundat într-o teologie cretină de tipul Avea Adam buric?, de care a râs Erasmus în Elogiul nebuniei. Ultima parte a cărţii e maculatură.

Lasă un răspuns

