Piața Revoluției

18 11 2009. Mi s-a înmânat de către instituția unde lucrez un dosar la care s-a muncit prea mult pentru a fi trimis cu poșta normală sau rapidă, după cum mi s-a comunicat. Trebuia să ajungă la o instituție din capitală. Era o zi de miercuri la fel de mohorâtă ca aceea când am umblat pe urmele partizanilor vicoveni. Aveam doi ani de când nu mai călcasem prin Bucureşti. Am rezolvat obligațiile într-o oră cu tot cu drumul la picior de la gară prin zona trecută în istorie astăzi de primarul Oprescu. Am rămas cu două ore libere până la întoarcere şi le-am fructificat printr-o plimbare pe care o aveam în minte de câțiva ani.

Am mers până în Cişmigiu, unde am poposit oleacă şi de acolo am ieşit printre blocuri lângă Sala Palatului. În Cișmigiu e frumos dimineața, mai ales că toaletele sunt spălate și degajă civilizație. Atunci mi-au atras atenţia niște curiozități urbane devenite obișnuințe în Bucureşti şi anume o biserică ce pare o jucărie pe lângă un schelet de construcţie în plină edificare și mai apoi aceeași biserică zărită prin păienjenișul de cabluri care de multe ori doboară prin cumulul greutate și tensiune mecanică stâlpii din metal oxidat. E vorba de Biserica Lutherană.

2009 11 18 (Bucuresti) 002 [1600x1200]

2009 11 18 (Bucuresti) 003 [1600x1200]

Am mers pe lângă Sala Palatului. Nu o mai văzusem niciodată de aproape. Destul de pustiu prin zonă. Era trecut de ora 9 şi foarte frig.

2009 11 18 (Bucuresti) 006 [1600x1200]

Când eram copil mi-au picat în mână niște manuale după care a învățat maică mea. Printre ele era și unul de limbă rusă. De fapt mai întâi am învățat alfabetul chirilic și apoi cel latin. Și în manualul de rusă și în alte manuale se afla poza blocurilor de mai jos. Probabil asta considera propaganda lui Dej că e imaginea simbol a capitalei.

2009 11 18 (Bucuresti) 007 [1600x1200]

În preajmă e Biserica Creţulescu sau Kretzulescu. Mă mir și acum cum de a scăpat de buldozerele lui Ceaușescu. Ridicată la 1722, este cea mai veche construcţie din acel areal. Este realizată în stil brâncovenesc şi a suferit unele intervenţii de-a lungul vremii. Interiorul este foarte primitor. Acum biserica pare ascunsă printre clădirile înalte şi cenuşii din zonă.

2009 11 18 (Bucuresti) 008 [1600x1200]

Lângă biserică a fost amplasat un bust al lui Corneliu Coposu. Opera sculptorului este o metaforă care leagă crucea de martiriul fruntașului țărănist prin închisorile comuniste. Înainte de venirea comuniștilor pe tancurile sovietice, Coposu era un flăcău gras care căra mapa lui Iuliu Maniu. Nu știm cum ar fi evoluat. Cei aproape 20 de ani de temniță grea și umilințe l-au făcut un simbol, un model pentru generația golanilor din Piața Universității din anii 1990 și un temut inamic pentru emanații Revoluției din 1989.

2009 11 18 (Bucuresti) 012 [1600x1200]

M-a întristat faptul că au fost şterse urmele de gloanţe de pe clădirea Humanitas-ului, fosta Editură Politică ajunsă pe mâinile lui Liiceanu după ce a fost înzestrat cu ea de Iliescu. Pentru mine acele urme de gloanţe erau adevăratul memorial al Revoluţiei şi nu ţeapa aia hidoasă.

2009 11 18 (Bucuresti) 013 [1600x1200]

De fiecare dată când sunt în Piaţa Revoluţiei trăiesc o senzaţie specială şi am în urechi vuietul mulţimii. Mă opresc și încerc să-l ascult la 20 de ani distanță. Am aruncat o privire și spre balconul Comitetului Central, de unde Ceauşescu promitea că mai dă 100 de lei în plus. Aici avem o statuie, nereușită spun eu, a lui Iuliu Maniu, demnitarul român cu mari merite în Marea Unire de la 1918, dar și cu umbra fugii de răspundere atunci când Antonescu și-a asumat guvernarea. Iuliu Maniu avea să moară în detenție în închisoarea de la Sighetul Marmației în anul 1953.

2009 11 18 (Bucuresti) 014 [1600x1200]

Observ un apetit aproape maladiv în România ultimilor ani pentru monumente kitsch de un grotesc stupid, un fel de bătaie de joc față de memoria evenimentelor de care amintesc. Aici intră și memorialul dedicat Revoluţiei din 1989 cu tot cu ţeapa numită de unii pe bună dreptate măslina-n brânză. Şi după buna tradiţie a ultimilor ani şi la Bucureşti, ca şi la Suceava sau Rădăuţi, au început să cadă litere şi plăci de pe monumente. Am petrecut câteva minute citind numele celor care au murit pentru libertate.

2009 11 18 (Bucuresti) 015 [1600x1200]

2009 11 18 (Bucuresti) 016 [1600x1200]

Am luat-o la preumblare pe Calea Victoriei având în minte scene din Delirul lui Preda şi m-am lăsat dus de gânduri şi de clădiri până m-am trezit pe malul Dâmboviţei. Atunci m-am trezit şi mi-am dat seama că mai am vreo juma’ de oră până la tren, aşa că am început să prind viteză şi să dibuiesc scurtăturile către gară

2009 11 18 (Bucuresti) 017 [1600x1200]

2009 11 18 (Bucuresti) 018 [1600x1200]

Mi-am propus ca următoarea plimbare în București să o fac în centrul vechi. În 2009 era o paragină urât mirositoare reabilitată doar în zona BNR.

2009 11 18 (Bucuresti) 019 [1600x1200]

În iureşul către gară nu am putut să nu imortalizez blocul fantomă de pe strada Ostaşilor. În 2003 când am descoperit capitala aici am avut cartierul general. Nicio plimbare în București fără strada Ostașilor.

2009 11 18 (Bucuresti) 022 [1600x1200]

Cu vreo 10 minute înainte de plecarea trenului am ajuns la casa de bilete. Mi-am luat o şaorma de pe peron şi un suc şi m-am suit în tren pentru călătoria de aproape şapte ore până la Suceava. Am prins și timpuri când făceam cinci ore și jumătate cu Intercity.

2009 11 18 (Bucuresti) 024 [1600x1200]

Tot drumul până acasă am rămas cu apăsarea din Piața Revoluției. Nu știu câți o simt, nu mă interesează dacă pentru alții reprezintă ceva. Un cântec compus de genialul Vali Sterian pe versurile unei poezii izvorâte din mintea deținutului Corneliu Coposu și cântat de un cor de copii mă duce cu gândul la acel Să nu ne răzbunați! spus de Mircea Vulcănescu după ce a făcut sacrificiul suprem pentru un coleg de detenție mai tânăr.

Lasă un răspuns

