Păltinoasa – Cacica

A doua plimbare feroviară a anului 2007 a fost una de două ore efectiv de la Păltinoasa la Cacica. La acea vreme, pe acest tronson nu se circula, pentru că linia era deplasată pe câţiva metri din cauza alunecărilor de teren. Început de august, cam răcoare, dar senin şi ziua promitea a fi frumoasă.

Am luat un personal din gara Şcheia (Suceava Vest) şi un companion de drum şi am mers la plimbare. Ceva reminiscenţe din comunism şi oameni gospodari în această gară. Frumoasele şi liniştitele plaiuri ale podişului Sucevei ne însoţesc până atingem valea Moldovei. La Gura Humorului, cum se numeşte acum fosta gară Păltinoasa, coborâm. Un ceferist grijuliu ne atrage atenţia că chiar dacă pe gară scrie că e Gura Humorului, aici nu e Gura Humorului. Îi spun că sunt din zonă, nu sunt turist rătăcit şi-i mulţumesc frumos.

Am mers o bucată pe linia ruginită şi plină de bălării, cam până în dreptul fostei gări Ilişeşti, actualmente Păltinoasa şi apoi ne-am dus pe drum. Schimbarea numelui gării este justă, pentru că se află chiar în Păltinoasa, în timp ce Ilişeştii sunt la câţiva km buni mai încolo. Un grup organizat de tăietori de lemne se pregătea să ia codrul cu asalt.

La un moment dat, din linia principală se desprinde o alta, care abia se desluşea prin vegetaţie. I-am urmat şinele şi am ajuns la o poartă închisă cu lacăt. Dincolo de poartă nu am trecut. Încă nu am aflat exact ce a fost acolo. Unii zic uscătorie de ciuperci şi plante, alţii depozit de armament.

Puţin mai încolo, înspre ieşire din sat, am dat peste expoziţia cu vânzare a unui sculptor în lemn. Peste vreo doi-trei ani chiar mi-am petrecut un revelion în casa lui. Interesante ideile sale de a scoate în evidenţă nişte schimonoseli din arbori. Unele dintre operele sale chiar au utilitate practică.

Zona e plină de pensiuni mai mult sau mai puţin legale. De la ieşire din Păltinoasa şi până la intrare în Vârfu Dealului faci cam cinci minute la picior. La Vârfu Dealului îşi făceau căsoaie, acum vreo 10 ani, şmecherii din Suceava. Marian Ionescu, pe când era primar al Sucevei, şi-a ridicat acolo una.

În dreptul gării din Vârfu Dealului am mers înapoi pe linie. Aici aerul este foarte curat, unii zic că e cel mai ozonat din Europa. Peisajele sunt speciale şi în vale vedem satul Cacica. Sub aceste dealuri este săpată mina de sare.

Înainte să-i schimbe Dej numele printr-un decret, Vârfu Dealului se nu numea Stirigoaia. Asta e o plantă ca în poza de mai jos.

Despre această linie ferată v-am povestit în primul episod al plimbării cu aburoasa. Acum veţi vedea doar cum arăta în 2007. Din acest punct, linia ruginită coboară unduit şi foarte accentuat către Cacica. Se observă în vale cea mai importantă parte a satului.

În pădure ajungem şi la motivul pentru care linia era închisă atunci. Pe vreo 50 de m era hâită şi ondulată de alunecările de teren. Cu voinţă, într-o săptămână era gata reparaţia. Au mai trecut vreo doi ani de atunci până s-a rezolvat.

Pe partea finală a pantei, linia era colmatată şi invadată de buruiene. Când se vedea salina, ne-am dat seama că am intrat în criză de timp şi am executat un fel de marş forţat pe calea ferată până la gară.

În gară era trasă o ramă electrică „supozitor”. Am ajuns la timp.

Lume nu prea multă în tren. Mai mult fimei care mergeau la târg. Călătoria pe valea Soloneţului este de fiecare dată la fel de plăcută. Zona are un pitoresc aparte şi o frumuseţe peste media României.

După aproape o oră de călătorie am coborât în gara Iţcani (Suceava Nord), care atunci arăta ca naiba, dar era bijuterie pe lângă ce e acum.

O plimbare utilă, frumoasă şi scurtă, cu ajutorul căreia mi-am satisfăcut curiozotatea cu privire la cum arată una dintre cele mai serioase pante ale reţelei noastre feroviare.

Un gând despre „Păltinoasa – Cacica

Lasă un răspuns

