A venit Nea Gică cu ursu’ – ep.2 Cel mai iubit fiu al Bucovinei

Ce putea să se mai întâmple? Dăduse un telefon Cel mai iubit fiu al Bucovinei, cunoscut şi ca Gheorghe Flutur. Era la vreo 10 km mai la vale, la Frumosu şi dorea să prindă trenul. În consecinţă, lumea a coborât pe peron şi lăutarii au dat drumu’ la muzică. A apărut primarul din Vatra Moldoviţei cu nişte protocol, ceva apă plată pentru ceferişti şi afinată pentru lăutari. Întâiul pelerin al Bucovinei se îngrijea ca totul să fie în ordine pentru sosirea Celui mai iubit fiu al Bucovinei.

Cum a apărut Flutur, babele l-au înconjurat şi au început să-i povestească amintiri de când erau fete şi culcau la pământ păpuşoaiele cu dârlăii care le fluierau noaptea la poartă. Barbă şi încă un flăcău făceau poze la foc automat. Ca să scape de babe, Flutur a ordonat urcarea în vagoane şi plecarea trenului.

Pentru că primarul de la Vatra Moldoviţei a urcat în tren nişte oameni de nădejde de-ai lui, fără bilet desigur, se cam făcuse aglomeraţie. Am nimerit pe tampoane între gagica letonă care filma şi cei doi masivi pălărioşi din poza de mai sus. În drum spre Vama, unul dintre ei, după ce a terminat nişte covrigei de mâncat, a aruncat nonşalant punga între vagoane pe calea ferată. Fata care filma s-a uitat şocată la mine, însă am liniştit-o, i-am şoptit la ureche dis iz ză bucovinian sivilaizeişăn. Celălalt pălărios a fost şi mai tare. După ce a deşertat PET-ul de jumate de Izvoru’ Alb, l-a aruncat din tren drept în curtea unui cetăţean. Cum să nu iubeşti bucovinenii şi să le ridici în slăvi superioritatea?

În gara Vama se dădea apă plată la pahar de sticlă. Cum circul era maxim, era nevoie şi de ceva pâine. Imediat au apărut doi flăcăi cu o ladă plină. Cel mai iubit fiu al Bucovinei împărţea pâine norodului adunat acolo. Lăutarii cântau. O babă care nu mai văzuse un baron de pe vremea lui Mihai I, i-a făcut marcaj om la om lui Flutur şi voia ca momentul să fie imortalizat. Dorinţa i-a fost îndeplinită.

După ce a rezolvat toate babele de pe peron, Cel mai iubit fiul al Bucovinei a încălecat aburoasa. Imediat a băgat şase lopeţi de cărbune şi i-a miluit pe mecanici în stilul Gigi Becali. Nea Gică i-a explicat cum se trage un şuier adevărat şi de la Vama până la Gura Humorului Oraş, Flutur a stat numai cu mâna pe maneta şuierătorii. Doar în gări se oprea şi dădea indicaţii preţioase armatei de lachei din subordine şi mai aducea câte ceva de ale gurii în aburoasă.

Cel mai iubit fiu al Bucovinei şuiera de răsuna valea Moldovei. Saluta lumea, lumea îl saluta pe el. Saluta dealurile şi munţii, care tresăreau şi-l recunoşteau. Saluta apa Moldovei, care mai mai că nu începea să curgă la deal. Saluta copacii, dar aceştia nu răspundeau, erau supăraţi de ce le-a făcut când a fost şef la Direcţia Silvică Suceava. Saluta găinile şi curcile, dar nici acestea nu răspundeau, pentru că nu au uitat cum le-a decimat pe vremea afacerii Gripa aviară.

Cel mai iubit fiu al Bucovinei a ţinut să sublinieze că el a adus acest tren în Bucovina. Ne-a povestit, năpădit de nostalgie, cum, copil fiind, a văzut trenul la Comăneşti şi de atunci are o slăbiciune pentru trenuri. Nea Gică a pus nişte carne la fript în aburoasă pe o furcă cu două coarne, al treilea căzuse din cauze neelucidate. Nea Adi a scos un borcan cu murături. Cel mai iubit fiu al Bucovinei a ordonat ca trenul să oprească la Frasin. Din loc în loc, maşina Întâiului pelerin al Bucovinei se mai oprea şi acesta imortaliza ipostaza de mecanic şef a Celui mai iubit fiu al Bucovinei.

În intimitatea aburoasei, când ne apropiam de gara Frasin şi când se dezlipise puţin de maneta şuierătorii, am găsit un prilej favorabil şi i-am adresat şefului CJ Suceava doleanţa mea cu privire la drumul smereniei dintre Costâna şi Mihoveni, pe care nimeresc zeci de turişti zilnic din cauza indicatorului din Costâna. Răspunsul a fost că nu sunt bani şi toate eforturile au fost făcute pentru a se moderniza drumurile către mânăstiri. I-am zis de turiştii rătăciţi. Mi-a spus că în zonă s-a reabilitat un drum pe valea Soloneţului. Am contactat un cetăţean de la Soloneţ, care mi-a zis că acolo au fost betonaţi 500 de m de drum şi apoi au dispărut muncitorii cu tot cu utilaje. Şi aşa am ajuns la Frasin, unde, pe peron erau primarul şi câteva folcloriste cu plăcinte calde.

De la Frasin la Humor s-au urcat şi gagicile cu documentarul. Nea Gică a scos lopata din cărbuni şi a pus pe ea la fript nişte carne şi nişte copănele. Cu noi era şi Nea Botezatu de la Câmpulung Moldovenesc. El avea ceva mujdei. Deosebit de delicioase bucatele făcute la aburoasă. Am mâncat toţi şi ne-am lins pe degete. Mai adaug că pe lopata aia îşi fac mecanicii nevoile fiziologice şi ce rezultă aruncă în foc.

Cel mai iubit fiu al Bucovinei a început să le vrăjească în limba germană pe cele două gagici, probabil le spunea cum a văzut trenul la Comăneşti şi că Bucovina e grădina Maicii Domnului. Cehoaica nu ştia de ce în jurul lui Flutur e atâta frăsuneală. I-am şoptit la ureche doar atât: ză secănd Ceauşescu. În gara Gura Humorului Oraş lume foarte multă. Cel mai iubit fiu al Bucovinei s-a dat jos, s-a plimbat puţin printre oameni şi a venit cu nişte caşcaval şi nişte caş. Imediat au ajuns pe lopată.

La amiază, după ce trenul a urcat către Vama, harnicii ceferişti de la Gura Humorului au dat cu vopsea galbenă peronul gării. Fuseseră cam târziu informaţi de Întâiul pelerin al Bucovinei că pe acolo avea să treacă Cel mai iubit fiu al Bucovinei.

Între timp, caşcavalul se făcuse numai bun de mâncat.

Gagicile au coborât la Humor, Cel mai iubit fiu al Bucovinei a coborât la fosta Păltinoasa şi s-a dus în tren să aburească babele, că acum un veac, exact cu acest tren s-a dat Carol I. Eu am rămas cu cei trei mecanici şi mă bucuram de apus şi de fum.

A urmat coborârea de pe Stirigoaia. De fiecare dată am emoţii când urc sau cobor acest loc cu trenul. Şi a fost chiar o coborâre tensionată. Jos în Cacica ieşea fum din frânele LDH-ului după serioasa întrebuinţare pe cei 4 km ai periculoasei coborâri. Cât timp Cel mai iubit fiu al Bucovinei s-a dat jos însoţit de lăutari, locomotiva a fost unsă rapid.

Aproape pe întuneric trenul Moldoviţa a ajuns la Suceava. Am avut parte de o călătorie minunată, peisajele superbe pe care le-am văzut de zeci de ori şi de care nu mă voi sătura niciodată, am cunoscut oameni minunaţi, mi-am îndeplinit unele vise din copilărie, am râs pe săturate văzând tot circul din jurul lui Flutur şi mă gândesc de ce oare lucrurile astea nu sunt făcute pentru că aşa e normal, ci sunt o explozie de festivism menit să scoată în faţă figura mesianică a Celui mai iubit fiu al Bucovinei, fără de care nimic nu ar putea merge mai departe în judeţul Suceava, confundat în mintea multor pupincurişti şi sugători din şleahta fluturistă, cu regiunea istorico-politică Bucovina.

M-am săturat de chestiile tip fumigenă pe care le face Flutur în acest judeţ. Problema nu e că nu se face, ci că se face azi şi mâine nu mai e nimic. Aşa şi cu acest tren. Dacă ar continua să meargă, nu în ritmul ăsta infernal, ci doar în uichenduri, turişti ar veni de peste tot şi investiţia ar merita. Pentru a fi rentabil, trenul are nevoie la o cursă de cam 150 de oameni, care să plătească în jur de 120-130 de euro de căciulă. Bani nu scoţi din el, dar scoţi imagine. Deja s-au umplut iutubul, feisbucul şi forumurile de trenulişti cu filmuleţe şi poze cu acest tren, cu locurile şi peisajele de aici. M-aş bucura dacă acest text ar fi citit de cei de la CJ care se ocupă de partea de turism, ar vedea exact de ce mai e nevoie şi ce să nu mai facă, pentru ca acest tren să devină o atracţie pentru turiştii care sunt dispuşi să lase şi bani în staţiile în care opreşte.

Lasă un răspuns

